We kunnen helaas niet meer zeggen dat wij hét grote fietsland zijn. India en China hebben ons jammer genoeg ingehaald met het percentage wekelijkse fietsers. Toch zien veel landen ons nog steeds als de allerbeste fietsers. Mede dankzij Mathieu van der Poel die iedere keer weer iedereen het snot voor de ogen rijdt. Fietsen neemt overigens razendsnel toe in populariteit. Grote steden zoals Milaan, Parijs en Brussel hebben daardoor al honderden miljoen geïnvesteerd in nieuwe fietsroutes. In Seattle hebben ze bijvoorbeeld al 30 kilometer aan autoweg omgezet tot nieuwe fiets- en wandelroutes. Veel beter voor de gezondheid én de veiligheid van de fietsers. Jaarlijks gebeuren er namelijk toch nog best veel ongelukken. In deze blog gaat het dan ook over de veiligheid tijdens het fietsen, zowel in Nederland als in het buitenland.
Verkeersongelukken stijgt
In 2023 kwamen er 684 mensen om het leven in het verkeer. Dat zijn er minder dan het vorige jaar, maar helaas wel meer dan de gehele periode van 2010 tot en met 2021. In 2023 kwamen er 270 fietsers om het leven. Vele malen meer dan bijvoorbeeld het aantal auto ongelukken, dat waren er 194. Mede hierdoor zijn er meerdere organisaties die oproepen tot het zorgen voor een betere verkeersveiligheid. Zo moet er een strengere aanpak komen op het gebruik van de smartphone en moeten fietsers gestimuleerd worden om een helm te gaan dragen. Ondanks dat het percentage van dodelijke ongelukken op de fiets zeer hard stijgt, blijft het een onderwerp dat best gevoelig ligt. Even ter verduidelijking, in 2004 was 20% van de totale verkeersongelukken gebeurd met een fiets, tegenwoordig is dat gestegen tot 40% blijkt uit onderzoek van het CBS.
Fietshelmen
Het dragen van een helm op de fiets, een bijzonder ingewikkeld onderwerp in Nederland. Het dragen ervan is namelijk niet verplicht, ook niet voor de allerkleinste. Wel wordt het door onder andere de ANWB en Veilig Verkeer Nederland ontzettend erg aangeraden. Uit onderzoek blijkt dat dan ook maar 2 á 3 procent van de Nederlanders regelmatig een helm doet dragen. Wel is een helm overigens verplicht tijdens het rijden op een snorfiets en speed-pedelecs. Deze regels zijn vanaf 1 januari 2023 ingegaan.
Waarom is dit eigenlijk zo’n groot probleem? Dit komt voornamelijk uit het feit dat fietsen ontzettend diep in onze Nederlandse cultuur zit. Vanaf kleins af aan krijg je geleerd hoe je moet fietsen. Daarnaast gebruikt de Nederlander een fiets écht als vervoer, terwijl het in andere landen vooral als een hobby wordt gezien. Boodschappen doen op de fiets is hier heel normaal. In Duitsland zal je alleen heel raar worden aangekeken. Mede daardoor laten we die fietshelm graag hangen. De hele dag rondlopen met een helm in de hand, dat voelt toch wel heel ongemakkelijk. Makkelijk opbergen kan ook niet, doordat in de grote steden regelmatig dure fietsmerken en de daarbij behorende accessoires wordt gestolen. Je zou eventueel daarvoor een fiets tracker kunnen kopen.
Fietsregels in het buitenland
Je bent op vakantie en wilt een dagje fietsen? Klinkt als een uitstekend plan. Alleen wel zo fijn om dan de wet en regelgeving te kennen. In het buitenland hebben ze namelijk ontzettend veel regels, waar wij in Nederland nog nooit van hebben gehoord. Iemand op de bagagedrager meenemen? Ik zou het niet doen in Duitsland, daar is het namelijk gewoon verboden. Vooral als je kinderen mee hebt, moet je zorgen voor fietshelmen. In Frankrijk, Italië, Kroatië en Oostenrijk is het namelijk verplicht tot 12 jaar oud. In Spanje zal iedereen een helm moeten dragen, zodra je buiten de bebouwde kom komt. En natuurlijk zijn smartphones in ieder land verboden. Let wel op; in Frankrijk, Spanje en Slovenië mag je namelijk ook géén koptelefoon of oortjes gebruiken tijdens het fietsen. De regels stoppen hier niet bij, in Spanje, Frankrijk en Italië moet je namelijk ook een reflecterend vest dragen zodra je gaat fietsen in het donker. Of het helpt voor de veiligheid? Ja, in Spanje hebben ze procentueel gezien namelijk steeds minder dodelijke ongelukken op de fiets.