Er zijn steeds meer elektrische auto’s op de markt. In 2020 is het aantal elektrische auto’s zelfs gestegen met maar liefst 38% (cbs). Begin 2021, telde Nederland al 273.000 stekkerauto’s. Daarbij steeg vooral het aantal volledig elektrische personenauto’s. Het is duidelijk een stijgende lijn en het is dan ook handig om je in te lezen in het elektrisch rijden.
De beleving van elektrisch rijden
Aangezien je geen motor hebt in een elektrische auto, tenzij je een zogeheten mild hybride auto hebt of een automaat, hoef je dus ook niet te schakelen. Wat is een mild hybride auto? Dat is een auto die deels elektrisch werkt, je kunt in een mild hybride auto dus niet met alleen elektrisch rijden.
Bij een elektrische auto heb je dus alleen een rempedaal en een gaspedaal. Dat is natuurlijk al heel erg anders rijden dan met een schakelauto. Het kan een beetje aanvoelen alsof je in een soort botsauto zit. Alleen is het nu niet natuurlijk de bedoeling om te botsen.
Wat nog meer anders is: dat is het geluid. De motor maakt vaak toch nog aardig wat geluid. En, die beleving ben je in een elektrische auto kwijt. Dat vinden sommige mensen jammer en ook onveilig. Fietsers en voetgangers horen je niet goed aankomen. Dat kan voor onveiligere situaties zorgen. Nu was het altijd zo dat kijken belangrijk is, maar met elektrisch rijden is dit extra belangrijk.
Praktisch
In plaats van tanken moet je de auto opladen. Nu zijn er minder laadpalen dan brandstofpompen. Dus je moet vaak nog wat bewuster nadenken, over waar je kunt tanken. Heb je een elektrische auto van vanaf 2009? Dan rijdt de auto zo’n 150 tot 175 km voordat je de accu weer moet opladen. De auto’s van 2017-2020 rijden vaak al 400 tot 500 kilometer op een volle accu. Dit maakt het elektrisch rijden natuurlijk al een stuk praktischer. Dit is bijna vergelijkbaar met bijvoorbeeld een benzine auto.
Milieu
Het kan ook goed voelen dat een elektrische auto minder slecht is voor het milieu. Alleen dat idee al kan ervoor zorgen dat het ‘lekkerder rijden is’ in een elektrische auto. Hoewel echter veel cijfers uitwijzen dat elektrisch rijden qua belasting voor het milieu beter is, dan bijvoorbeeld een auto met benzine, is de accu nog wel een item.
Bij een accu komt nogal wat bij kijken qua metaalbewerking. Er zitten diverse bijzonder metalen in, waaronder Lithium, nikkel en kobalt. Dat heeft vaak negatieve effecten voor het milieu en soms is er sprake van slechte arbeidsomstandigheden, voor het winnen van deze grondstoffen. Gelukkig zijn er wel ontwikkelingen op het gebied van deze zaken en dus ook op het gebied van metaalbewerking. In de accu van Model 3 zit bijvoorbeeld al een stuk minder kobalt dan in het oudere model S.