Het is nu eenmaal zo dat je voor van alles en nog wat belastingen betaald in Nederland. Daar staat wel weer tegenover dat alles goed voor je geregeld wordt. Een van de dingen die belast worden door de overheid is auto rijden, zelfs op een aantal vlakken.
De aanschaf
Je betaalt al belastingen voordat je überhaupt één meter hebt gereden. Koop je een nieuwe auto, dan is de eerste vorm van belasting de BTW. De BTW (belasting toegevoegde waarde) is een indirecte belasting. Deze zit vaak al bij de aanschafprijs van het voertuig inbegrepen. Deze belasting geldt overgins alleen als je de auto koopt bij een autobedrijf, bij een particulier betaal je geen BTW.
Koop je jouw nieuwe auto in het buitenland, België of Duitsland bijvoorbeeld, dan betekent dat dus dat de auto wordt geïmporteerd. Hierover betaal je, je raad het al, ook belasting over. Deze belasting noemen we bpm. Hoeveel je aan bpm moet betalen is afhankelijk van wat voor soort auto je koopt. Er wordt onder andere gekeken naar bouwjaar en nieuwprijs.
Tenslotte wordt er ook nog gekeken naar op welk soort energie je auto verbruikt. Rij je elektrisch, dan heb je nu geluk. Je betaalt geen wegenbelasting. Rijd je auto op benzine of diesel, dan betaal je wel wegenbelasting. Hoe hoog deze uitvalt heeft te maken met het gewicht van de auto en in welke provincie je woonachtig bent.
Bijtelling
Dan heb je ook iets wat bijtelling heet. Dit is vooral belangrijk voor mensen die een auto van de zaak rijden. Wanneer je de auto privé gaat rijden betaal je daar ook een vorm van belastingen over: bijtelling. Je betaalt bijtelling als je meer dan 500 kilometer maakt in jouw auto van de zaak. Hier kom je met een paar ritjes naar de supermarkt in de maand zeker aan, dus onthoud dat goed.
Heb je meer vragen over hoe autobelastingen werken of welke jij moet betalen, dan kun je vragen stellen aan de belastingdienst via belastingtelefoonbellen.nl. Je kunt zelf ook op zoek naar het nummer van de betreffende afdeling, maar belastingtelefoonbellen.nl maakt dit makkelijker.